01 April 2011

Sarang imitasi/ sarang palsu, mempercepatkan pembiakan burung walit

Kebanyakan burung walit yang mendiami sesebuah rumah burung walit yang baru adalah terdiri daripada burung walit yang muda. Burung walit yang sudah mempunyai sarang di tempat lain/rumah burung walit yang lain tidak akan mendiami rumah burung walit kita yang baru ini, ia hanya datang dan bermain sahaja selain mencari makanan dan akan pulang ke sarang/ tempat tinggal sendiri. Inilah sifat semulajadi burung walit. Kecualilah tempat tinggal yang sedia ada telah rosak atau di kacau ganggu, barulah ia akan berpindah dan mencari tempat tinggal yang baru.

Jadi, rumah burung walit kita yang masih baru ini akan mengambil masa setahun atau dua tahun, barulah populasi burung walit di rumah kita akan bertambah.
Untuk mempercepatan perkembangan populasi burung walit dalam rumah kita yang baru ini, kita hendaklah mencari inisiatif untuk mempercepatan pembiakannya.
Burung walit mengambil masa 2 hingga 4 bulan sebelum membuat sarang yang pertama. Ini kerana burung walit masih mencari tempat atau sudut yang sesuai. Ia sentiasa pindah dari satu sudut ke satu sudut sebelum menemui tempat yang dirasakan selamat dan sesuai untuk membuat sarang. Kita dapat melihat dari taburan tahi burung walit/guano di dalam rumah. Contohnya, jika sesuatu sudut di mana burung walit tidur, cuba perhatikan di lantai, terdapat tompokan tahi/guano ini, gunakan manila kad dan letak kan di atas tompokan tahi/ guano ini. Selepas seminggu, periksa lah manila kad yang kita letak tadi, jika terdapat tahi/guano di atasnya, bermakna burung walit telah memilih tempat atau sudut itu untuk tinggal dan bersarang. Tetapi jika tahi/guano tidak bertambah, ini menandakan ia telah berpindah atau mencari tempat/sudut lain.

Untuk mempercepatan burung  walit membuat sarang dan membiak, kita boleh menyediakan sarang imitasi/sarang palsu. Sarang imitasi ini boleh didapati dari kedai yang menjual kelengkapan rumah burung walit.
Selain itu, cara yang paling mudah dan murah untuk membuat sarang imitasi ini ialah menggunakan polystrin/stereofoam. Potong mengikut saiz 1 inci tebal x 1 inci lebar dan 6 inci panjang. Lekatkan stereofoam tadi di papan sirip menggunakan skru dan berhampiran tweeter. Lekatkan di beberapa bahagian papan sirip.
Burung walit akan memilih sarang imitasi ini sebagai tempat untuk membuat sarang kerana  burung walit muda ini belum mempunyai banyak air liur untuk membuat sarang sendiri. Di atas sarang imitasi ini, burung walit hanya menggunakan sedikit sahaja air liur untuk membuat sarang iaitu hanya untuk menambah baik sarang yang telah kita sediakan.


membiak dlm sarang imitasi

Apabila burung walit sudah mula membiak di sarang tersebut, maka jumlahnya akan mula bertambah. Anak-anak burung walit ini akan tinggal dan seterusnya bersarang berhampiran/ bersebelahan dengan sarang ibunya.
Biarkan sarang imitasi yang kita buat tadi kekal di situ sehingga 3 hingga 4 kali musim membiak. Selepas itu barulah kita alihkan di tempat lain.
berbincang untuk membuat sarang sendiri atau memilih sarang imitasi


akhirnya memilih sarang imitasi


Sebagai contoh : jika kita membuat 50 biji sarang imitasi dalam rumah burung walit dan kesemuanya digunakan oleh burung walit untuk membiak, dan setiap sarang menetaskan 2 ekor anak burung walit dalam satu musim membiak, dalam setahun pula burung walit akan bertelur dan membiak sebanyak 3/4 kali. Maka secara kasarnya dalam tempoh satu tahun, sebanyak 300/400 ekor anak burung walit telah menetas dan seterusnya tinggal dalam rumah burung walit kita. Dengan ini populasinya semakin cepat berkembang......


stereofoam jadi pilihan utama

No comments:

Post a Comment