30 March 2011

Peranan suara pemanggil dan suara anak burung walit

Satu lagi perkara penting dalam sesebuah rumah burung walit iaitu suara/bunyi burung walit. Tanpa pemasangan suara/bunyi, sesebuah rumah burung walit berkemungkinan akan kosong tanpa penghuni(burung walit).
Suara panggil penting untuk memanggil burung walit datang ke rumah burung walit kita. Terdapat banyak jenis suara panggil pada masa kini. Ia boleh didapati dalam bentuk cd, sd card dan paling popular sekarang ialah dalam bentuk pendrive.

Suara panggil yang berkualiti baik akan menarik banyak burung walit datang dan bermain di rumah burung walit kita seterusnya barulah burung walit akan cuba masuk dan menjelajah ke dalam rumah. Jika bunyi panggil yang digunakan adalah bunyi yang berkualiti baik, burung walit akan menunjukkan reaksi kejar-mengejar dan bersahut-sahutan. Burung walit juga akan terbang menghampiri tweeter seolah-olah mencium tweeter tersebut.
Ini menandakan bahawa ia suka dan tertarik dengan bunyi tersebut.
Tetapi jika bunyi yang digunakan kurang berkualiti atau bunyi burung walit yang stress, burung walit cuma akan datang dan berlegar di kawasan rumah untuk sekejap waktu sahaja dan kemudian beredar ke tempat lain tanpa masuk pun ke dalam rumah. Jadi, kita haruslah memilih suara panggil yang  berkualiti baik dan jernih.

Suara anak/suara dalam juga penting. Bila burung walit masuk dan menjelajah ke dalam rumah, suara anak/suara dalam inilah yang akan memainkan peranan penting. Burung walit akan beranggapan yang rumah burung walit kita sudahpun didiami oleh burung walit, maka ia akan mula mencari/ memilih tempat tinggal masing-masing di papan sirip. Ini juga bergantung kepada jumlah tweeter yang di pasang. Semakin banyak tweeter yang dipasang maka semakin banyaklah bunyi yang terhasil. Burung walit akan memilih tempat tinggal berhampiran tweeter, kerana bunyi/suara anak ini akan membuatkan burung walit merasa selamat dan tenteram seolah-olah berada dalam koloni atau keluarga masing-masing.

Dengan ini, kita bolehlah memikirkan berapakah jumlah tweeter untuk suara anak/suara dalam yang perlu kita pasang untuk rumah burung walit kita. 

1 comment:

  1. Merek apa tweeter yang tepat untuk suara panggil/suara luar dan suara anak/suara dalam?

    ReplyDelete