12 May 2011

Elakkan tenik rampasan

Dalam kita mengejar keuntungan ketika harga sarang burung walit tinggi, janganlah kita lupa akan kesinambungan generasi burung walit yang akan datang. Ada sesetengah pengusaha rumah burung walit sanggup mengambil sarang dengan tenik rampasan iaitu dengan membuang telur dan anak burung walit yang ada di dalam sarang. Ada juga yang mengalihkan telur dan anak burung walit ke dalam sarang yang lain. Cara sebegini sebenarnya salah dan juga kejam.
Anak burung walit yang dialihkan ke sarang yang lain tidak lagi mendapat penjagaan dari ibunya, kerana ibunya tidak tahu lagi ke mana anaknya pergi dan menganggap ia sudah hilang atau mati. Manakala di sarang tumpangan pula, anak burung walit tersebut tidak akan diterima oleh ibu tumpangannya kerana ibu tumpangan akan tahu yang itu bukan anaknya sendiri.
Akhirnya anak burung walit tersebut mungkin akan jatuh ke lantai dan mati kelaparan.

Anak burung walit yang jatuh ke lantai akan mati kelaparan


Kasihanilah dan sayangilah pada burung walit kerana ia merupakan aset yang sangat bernilai kepada kita sebagai pengusaha rumah burung walit. Untuk berjaya dalam perusahaan ini, kita hendaklah banyak berusaha dan bersabar.

Tenik rampasan akan membawa kesan buruk

Bersama-samalah kita menjaga agar populasi burung walit semakin bertambah..
RENUNG-RENUNGKAN......

No comments:

Post a Comment