10 May 2011

Mengawal serangan haiwan pemangsa burung walit

Haiwan pemangsa adalah sangat merbahaya jika tidak dikawal. Ia boleh menyebabkan burung walit lari dan berpindah ke rumah burung walit lain.
Terdapat banyak jenis haiwan pemangsa burung walit, antaranya ialah cicak (akan makan sarang burung walit), tikus( akan makan sarang dan telur), ular, biawak dan burung hantu (akan makan anak burung walit).

Burung hantu merupakan pemangsa yang paling popular di kalangan pengusaha rumah burung walit. Burung hantu boleh memasuki rumah burung walit melalui lubang masuk dan menyerang burung walit terutama anak burung walit yang berada di dalam sarang.

Masalah serangan burung hantu adalah sangat serius dan harus dikawal dengan segara agar perkembangan populasi burung walit tidak terjejas.

Untuk menghalang burung hantu dari memasuki rumah kita boleh memasang jaring, tetapi harus diletakkan agak jauh dari rumah burung walit, sebaiknya dekat dengan pokok di mana burung hantu selalu bertenggek.
Cara yang kedua ialah memasang dawai yang berduri atau gunakan paku dan diletakkan di bahagian bawah lubang masuk untuk menghalang burung hantu dari bertenggek di depan lubang masuk.
Cara yang ketiga ialah memasang lampu ditepi lubang masuk untuk menakutkan burung hantu.

Oleh itu hendaklah selalu memantau sekurang-kurangnya 2 minggu sekali untuk memeriksa dalam rumah burung walit agar bebas dari serangan haiwan pemangsa ini.

No comments:

Post a Comment