23 March 2011

lubang masuk burung

Pada umumnya arah lubang masuk pada sesebuah rumah burung walit tidak dapat ditentukan samada menghadap ke timur,barat,utara atau selatan.
Arah lubang masuk sesebuah rumah  burung walit sebenarnya bergantung lokasi sesebuah rumah. Ianya ditentukan melihat kepada arah tiupan angin, arah terbang ketika burung walit pulang pada waktu petang dan beberapa lagi faktor lain.

Di hadapan lubang masuk rumah burung walit haruslah lapang, tidak terlindung daripada pokok dan sebagainya.
Ini agar burung walit senang untuk melihat lubang masuk. Burung walit akan berputar atau bermain berkejar-kejaran sebelum memasuki rumah.

Jenis lubang masuk yang dibuat bergantung kepada kita sendiri samada hendak membuat lubang jenis tingkap, lubang terjun ataupun rumah monyet.
Saiz lubang masuk yang sesuai adalah sekitar 20"x 30". Ini memudahkan burung walit masuk dan keluar dari rumah..Jika saiz lubang masuk terlalu kecil akan menyukarkan burung walit terutama burung muda untuk masuk dan keluar........harus diingat bahawa kita hanya dapat memikat burung walit muda untuk mendiami rumah burung walit kita..
Burung walit yang dewasa atau tua selalunya hanya datang dan bermain di rumah burung walit kita kerana ia mungkin sudah mempunyai sarang dan membiak di tempat lain...burung walit sifatnya sangat setia, kecualilah tempat kediamannya rosak atau diganggu.

Burung walit muda memang suka menjelajah di tempat baru dan jika keadaan rumah yang kita buat sesuai iaitu suhu dan kelembapan dalam rumah kita disukai oleh burung walit, ia akan mendiami rumah burung walit kita.
Jika saiz lubang masuk masuk terlalu besar pula dikhuatiri akan mudah untuk dimasuki oleh pemangsa burung walit terutama BURUNG HANTU.

Burung walit akan berlegar dan berkejaran sebelum memasuki rumah


Di ruang legar pula jangan terlalu banyak halangan,,ruang legar harus lapang agar senang burung walit untuk berlegar sebalum memasuki ruang tempat tinggal/ ruang membuat sarang.

Pada kebanyakan rumah burung walit yang kita lihat, lubang masuk dan ruang legar akan di cat dengan warna hitam. Ini hanya bertujuan untuk mengawal cahaya dalam rumah yang datang dari arah lubang masuk,,



2 comments:

  1. tumpang iklan jab yer...
    sayer de jual suara burung walet cinta berahi 3. boleh cube dulu bayar kemudian.. keberkesanan amat memuaskan dan harge sangat berpatutan.

    berminat?
    012 9121250

    ReplyDelete