24 March 2011

memasang papan sirip

Papan sirip adalah sangat penting dalam sesebuah rumah burung walit kerana ia akan menjadi tempat burung walit membuat sarang dan membiak.
Kayu yang hendak digunakan hendaklah jenis kayu lembut, kering dan berkeadaan baik. Saiz yang sesuai ialah 1" tebal dan 6" lebar.
JANGAN sesekali menggunakan kayu yang sudah diserang kulat atau lumut, kerana burung walit tidak suka tinggal apatah lagi membuat sarang pada kayu yang diserang kulat atau lumut.Ini juga akan mempengaruhi populasi burung walit yang tinggal dalam rumah burung walit kita.



Jika dahulu, papan sirip dipasang antara jarak 2.5 kaki dari satu papan ke satu papan, kerana dikhuatiri burung walit akan sukar untuk tinggal dan bersarang jika jarak antara papan sirip terlalu rapat.
Tetapi sekarang ini jarak antara papan sirip boleh dipasang lebih rapat iaitu minimum 1 kaki antara satu papan ke satu papan. Telah terbukti bahawa burung walit boleh tinggal dan bersarang pada jarak tersebut. Ia juga akan lebih menguntungkan pemilik rumah burung walit itu sendiri, kerana lebih banyak papan sirip yang di pasang, maka semakin tinggilah kapasiti pengeluaran sarang burung walit kita.




Papan sirip perlu juga di buat pembahagi ( petak ) iaitu sekitar 1 kaki x 6 kaki. Ini kerana burung walit tinggal berkoloni. Jika satu koloni mendiami satu petak, maka koloni yang lain akan tinggal di petak lain.
Selain itu juga, burung walit akan merasa lebih selamat dan tenteram. Ia juga akan lebih menguntungkan kerana papan pembahagi ini juga akan menjadi pilihan burung walit untuk membuat sarang.



Pada bahagian  sudut setiap petak lebih elok jika dipasang papan penjuru. Ini kerana sarang yang dihasilkan lebih besar jika dibandingkan dengan sarang di bahagian sudut yang tidak di pasang papan penjuru ini, contohnya : sarang di bahagian sudut yang tidak di pasang papan penjuru akan bersudut 90*, manakala sarang di bahagian  sudut yang di pasang papan penjuru pula bersudut 135*, maka ia akan lebih berat berbanding sarang yang bersudut 90*.
Selain itu ia juga lebih menguntungkan. Cara ini akan menghasilkan lebih banyak sudut.
Contohnya : bahagian petak yang dipasang papan penjuru akan mempunyai 8 sudut pada setiap petak, manakala bahagian petak yang tidak dipasang papan penjuru pula cuma mempunyai 4 sudut sahaja. Apa yang kita faham, burung walit akan memilih bahagian sudut terlebih dahulu sebagai tempat membuat sarang kerana merasa lebih selamat. Selain itu juga burung walit tidak memerlukan  banyak air liur untuk membuat sarang terutama burung walit yang muda, sarang yang dibuat juga akan lebih cepat siap, maka akan lebih cepatlah ia membiak.


No comments:

Post a Comment