23 March 2011

membina sesebuah rumah burung walit

Setelah mengenal pasti lokasi yg sesuai, perkara lain yg  diambil kira ialah bahan binaan bangunan.
Bahan binaan yg paling baik digunakan ialah simen/batu bata ( kebanyakan di panggil rumah batu ) kerana senang untuk mengawal suhu dan kelembapan.
Tetapi jika kos perrmulaan kita agak kecil boleh juga digunakan bahan lain seperti papan, dan asbestos.
Cuma kita perlu memikirkan tahap keselamatan dari penceroboh(pencuri).

Selain itu kita juga perlu melihat kepada arah matahari terbit dan terbenam. Ini juga penting kerana sinaran matahari yang terkena dinding rumah akan mempengaruhi suhu di dalam rumah burung walit.
Sebaiknya rumah yang hendak dibina seharusnya memanjang mengikut matahari terbit atau terbenam. Ini dapat mengawal sinaran matahari dari terus terkena bahagian dinding lebih-lebih lagi dinding di bahagian tempat   burung bersarang.

Di bahagian dinding rumah yang dibina hendaklah di buat lubang pengudaraan. Ia boleh dibuat menggunakan samada bata lubang angin ataupun  paip pvc, di bahagian dlm, gunakan  L bow untuk mengawal cahaya manakala bahagian luar di pasang dawai jaring di bahagian hujung paip pvc tersebut untuk mengelakan dari di masuki haiwan lain seperti burung liar.

Diantara bahagian bumbung rumah dan syiling harus di buat jarak antara 1', ini bertujuan untuk pengudaraan dan mengawal haba, cara ini terbukti berkesan.

Di bahagian luar rumah juga boleh dipasang jaring hitam( orkid net ), baik gunakan yang tebal (70%), Ini juga akan membantu mengawal suhu dan kelambapan dalam rumah burung walit.



  

No comments:

Post a Comment